joomplu:714

Mt Everest Base CampVi startade den 35 mil långa bussfärden till Chomolungma (Mt. Everest) kl 08.00 igår. På vägen passerade vi två pass på 5200 möh varav det sista hade en strålande vy över stora delar av Himalaya massivet. Givetvis blev det paus för fotografering trots stormbyar. När vi kom fram till Chomolungma så begav vi oss genast till utsiktspunkten på 5200 möh där det är en strålande utsikt över den norra sidan av berget. Givetvis så fotograferades det en hel del där innan solen gick ner. Vi sov över i tält på base campen. I tälten fanns sängar och en kamin som man tände på kvällen och morgonen. Under solnedgången togs återigen ett gäng bilder när de sista solstrålarna föll på Chomolungma. Stjärnhimlen var som vanligt på hög höjd helt fantastisk.

På morgonen idag fick vi pannkaka till frukost sedan besökte vi världens högst belägna kloster Rongbuk som uppfördes 1902 (4980 möh) där beskådade vi målningar och en Budda som gjordes omkring 1980, även här så förstördes templen under kulturrevolutionen 1966. Sedan åkte vi samma väg tillbaka fast vi övernattar i en håla som heter Lhatse.