joomplu:714

Yangtzefloden i TigersprångsklyftanI söndags morse satte vi oss på bussen mot Qiaotou vid Tigersprångsklyftan, eller Tiger Leaping Gorge som det heter på engelska. Vi började vandringen med att följa de målade pilarna till Naxi Family Guesthouse. När vi kommit dit passade vi på att lunch eftersom vi hade vandrat i två timmar. Sedan fortsatte vi vandringen upp till 2670 meters höjd över havet. Då hade vi klättrat ca 700 höjdmeter från Qiaotou. Det var en svindlande utsikt från den smala stigen ner till Yangtzefloden nästan 1000 meter nedanför oss.

Albin på Kinalotsen hade varmt rekommenderat oss att bo på Tea Horse Guesthouse (2300 möh) efter ca 5 timmars vandring. Det gjorde vi också och blev inte besvikna. Ett underbart läge med utsikt över de snöbelagda topparna på andra sidan floden. Överallt på sluttningarna odlades det majs och före middagen på kvällen fick vi popcorn. De var sötade, till skillnade från våra saltade, och förmodligen de mest lokalproducerade popcorn vi någonsin ätit. Kycklingen vi åt till kvällsmat var förmodligen också lokalprodecerad, eftersom de kom förbi med en nyplockad kyckling strax efter att vi kommit dit.

På morgonen hade vi lite kyligt på rummet. De har inte värme i rummen som är mycket dåligt isolerade, så det var 12 grader när vi vaknade. Vi tog det lugnt på morgonen, eftersom vi bara hade fyra timmars vandring till nästa plats vi tänkte övernatta på.

Stigen fortsatte att slingra sig på smala avsatser. Vid ett tillfälle passerade den ett ganska stort vattenfall, där vattnet kom ett antal tiotal meter uppifrån och fortsatte minst lika långt nedanför oss. Vi bodde över sista natten på Sean's Guesthouse och där hyrde ett nybyggt rum med luftkonditioneringsanläggning. Det gick förstås att tillverka värme med den, så vi hade hela 18 grader i rummet när vi vaknade. Från Sean's hyrde vi minibuss med chaufför för att köra oss tillbaka till Lijiang.