joomplu:714

Vi började tidigt i morse med att cykla iväg från hotellet med vår packning. Målet var att hitta en restaurang som serverade enkel vietnamesisk frukost bestående av nudelsoppa. Vi cyklade på motorväg och genom industrikvarter med flera sågverk innan vi hamnade vid stadsgränsen för Ninh Binh utan att ha ätit frukost. Vi cyklade efter ett tag vidare mot nästa by i hopp om att hitta något att äta där. Det slutade med att vi efter knappt 5 km cykling från hotellet satte oss på ett ställe där de kunde servera te och kaffe, samtidigt som Linh hämtade baguetter med omelett från ett annat ställe tre hus bort.

Den fortsatta cykelfärden på ytterligare drygt 25 km till staden Phat Diem gick genom landsbygd med risfält, grönsaksodlingar och fiskodlingar samt byar av olika storlekar. Vi tog även en kaffepaus längs vägen. I Phat Diem finns en stor katolsk kyrka i sten och trä byggd i slutet av 1800-talet som ser ut som en blandning mellan kyrka och tempel.

På kvällen beställde Linh middag åt oss med lokala specialiteter på samma restaurang som vi åt lunch. Förutom friterade räkor och friterad bläckfisk åt vi en lokal rätt som hette goi cá nhêch. En ål-liknande fisk i tunna skivor åts rå med olika sorters salladsblad tillsammans med färsk ingefära, charlottenlök, citrongräs och salt. Det hela toppades sedan med en sås innan man stoppade anrättningen i munnen. För att underlätta matsmältningen(!) skulle det hela sköljas ner med någon form av hemgjort risvin. Det smakade helt ok, mycket tack vare tillbehören och den goda såsen.