joomplu:714

I går morse, efter en vietnamesisk frukost bestående av risnudlar med kött och chili, blev det en kort busstur till vår vandringsstart. Vi gick på snirkliga småvägar längs bergssidan där vår guide stannade och berättade om saker han tyckte var intressanta för oss. Vi fick reda på hur förskola och skola fungerade, hur man odlade fiskar i dammar vid husen, hur thai minoriteten bodde och levde, vad olika frukter och växter hette, hur man fick färskt vatten uppifrån bergen med mera.

Medan vägen slingrade sig uppåt blev vyerna mer och mer fantastiska. När det blev dags för lunch stannade vi i en kombinerad affär och motorcykelverkstad och åt vår medhavda lunchmat. På slutet av den första dagens promenad guidades vi in på en liten stig för att vi skulle slippa gå på landsvägen. Denna stig blev så småningom obefintlig och vi fick bana oss igenom djungeln och ut på en liten väg på andra sidan.

På den homestay som stod för nattens härbärge blev det till och ligga på golvet i en sovsal i ett hus på styltor. Middagen som serverades var utsökt med vårrullar, grillspett, fisk, grönsaker och givetvis risvin. Efter en god sömn fick vi banankaka till frukost, en alldeles utmärkt grund att stå på för de 13 kilometrarna som dagens vandring bestod av. Vandringen gick genom små byar och risfält som låg utspridda i dalgången. När vi kom fram till landsvägen hämtade bussen upp oss och tog oss tillbaka till hotellet i Mai Chau.