joomplu:714

Rundresa IndienGårdagen började med att vi åt frukost på takserveringen med utsikt över den blå staden, den kallas så för att husen är blåmålade. Solen sken och det var 23 grader varmt och vi såg några apor på håll.

Vi hade tänkt att besöka fortet som ligger på berget mitt i gamlastaden. Vi gick längs slingrande gränder fulla av människor, motorcyklar och kor. Vi kom in i en liten port som slutade med en trapp upp mot muren, det var bara att vända tillbaka och ta en annan väg. Nu hade vi mer tur och kom in i fortet men när vi hade kommit en bit så behövdes det biljetter, det hade inte vi. Det visade sig att vi kommit in en väg som ledde oss förbi biljettförsäljningen. Vi gick till baka och köpte biljetter.

Med biljetterna fick vi varsin mp3-spelare med historia om fortet och utställningsföremålen, det var bara att knappa in ett nummer vid varje förbestämd punkt på vandringen genom fortet och det palats som låg i en del av fortet. Det museum som låg i palatset visade massor av föremål som hade använts av marahadjorna som hade huserat här genom århundradena. Det var bärstolar, vapen, konst, inredda rum med av handkraft drivna "takfläktar" mm. Det var en lärorik och intressant rundtur med en känsla av att kommat tillbaka till tiden då marahadjorna härskade här. Ett besök här rekommenderas varmt.

Efter lunch tog vi en siesta innan det var dags för en tur på staden och några souvenirfynd. Middagen intog vi på en restaurang efter en rekommendation av en indier. Det var en fullträff med god lokal mat som var billig.