joomplu:714

Huai YangIgår förmiddag parkerade vi oss i ett par solstolar på stranden vid Kais bar. Där njöt vi av värmen, vågskvalpet och god mat.

Idag tog vi itu med några viktiga inköp som behövdes göras till huset. En bil beställdes så att vi kunde ta oss till Tesco Lotus i Prachuap Khiri Khan. Där köptes en ny julgransbelysning, den gamla gick i småbitar när granen blåste i golvet under fredagen. Nu har granen 100 led lampor i olika färger. Vi köpte även en bildskärm så att man kan se på bilder på ett bekvämt sätt utan att trängas framför en liten skärm. Dagens lunch intogs på en restaurang vid järnvägsövergången som mestadels thailändare äter. Vi fick en väldigt god nudelrätt som heter pad thai, det kostade 85 bath med varsin Cola.  Dagen har givetvis innehållit några svalkande dopp i poolen också.

Huai YangI går åkte mina föräldrar hem från Huai Yang, så i dag har vi rått oss helt själva. Vi började dagen med en tur till den större byn Thap Sakae med våra motorcyklar, en tur på ca 20 km enkel resa. Där fikade vi på Sugarplum café innan vi åkte tillbaka. För att slippa åka ut på motorvägen åkte vi kors och tvärs genom palmplantage och småbyar och över broar och järnvägsspår. När vi kom tillbaka till Coconut hoppade vi i poolen och svalkade av oss i det 30-gradiga vattnet.

På eftermiddagen passade vi på att lägga ut lite fler bilder från Burma i fotoalbumet här på hemsidan.

Kvällsmaten bestod av massaman curry och intogs på Ann's restaurang. Vi förstod att vi gjort ett bra val av restaurang när byns tjänstgörande poliser stannade till med sin stora pick-up och beställde både öl och mat. När det var uppätet åkte de vidare till synes utan att ha betalat något. Maten var mycket smakrik och god.

TågDet började i går med tunnelbanan strax utanför vårt hotell. Metalldetektorn larmade givetvis när vi skulle ner i tunnelbanan, men vakten nöjde sig turligt nog med att lysa lite i packningen. Tunnelbanan har en ändstation vid Hua Lampong som järnvägstationen Bangkok heter. I väntan på tåget funderade vi på vart i tåget vår vagn skulle gå? När tåget rullade in visade det sig att vi inte behövde leta så mycket, tåget bestod nämligen av två motorvagnar. Vi satte oss på våra platser i förstaklassvagnen. På utsatt tid rullade tåget iväg 500 meter och sedan fick vi vänta en kvart innan tåget rullade iväg en bit till och en ny väntan. Till sist kom vi iväg ordentligt och vi blev serverade en bulle med kött eller grönsaks fyllning och en sockerkaksbit. Två timmar senare severades lunch med dessert.

Vi anlände till Prachuap Khirikhan en timme efter tidtabell men tåget vi skulle byta till var också en timme försenat så det blev en timmes väntan iallafall. Det sista tågresan tog trettio minuter och då stannade det tre gånger innan vi skulle gå av i Huai Yang. På stationen stod Jonas föräldrar och välkomnade oss. Det var skönt att slänga sig i poolen efter en lång resa.

BangkokI går hade vi en hektisk dag i Bangkok. Direkt efter frukosten tog vi tunnelbanan till järnvägsstationen och köpte tågbiljetter. För 100 kr var fick vi varsin förstaklassbiljett till Pratchuap Khiri Khan. Dagen fortsatte med besök hos en skräddare för inköp en ny kostym och en tur till de indiska kvarteren Phahurat för ytterligare lite shopping. Till Phahurat åkte vi båtbuss längs floden Chao Praya.

I dag blir det en ganska lugn dag innan vi åker till Huai Yang i morgon.

YangonI går, den sista dagen i Burma, hade vi en del att göra. Vi började med en jakt på Burmesisk musik, klassisk och modern. Vi fick tips av Uffe vart vi skulle gå för att hitta en affär som inte hade piratkopior. Det fanns en några kvarter från hotellet. Vi frågade personalen om dom kunde tipsa oss om vad som var populärast för tillfället. Efter lite språkförbistringar så fick några förslag och vi valde varsin cd. Nu återstår det att lyssna på dem när vi får tag i en cd-spelare. På vägen till hotellet blev det ett inköp av senaste Bond filmen för 2,50 SEK, undra om den är original? Jag passade också att besöka en frisör som utförde en nogrann klippning för 12 SEK.

De sista utflykterna som gruppen gjorde var att besöka en ädelstensmarknad och nationalmuséet. Muséet var en konstig upplevelse där man var själv i stora salar med utställda föremål såsom förstenade fossiler som låg framme utan något skyddande glas. De utställda objekten var också i någon konstig ordning utan någon röd tråd som i svenska muséer. På kvällen flög vi till Bangkok.

InleI går packades våra två båtar efter frukost för att besöka olika hantverkare i byarna runt sjön. Alla hus vid sjön har vatten intill knuten, så det var bara att lägga till med båten. Vi besökte ett sidenväveri som dessutom gjorde tyg av fibrer från stjälken till lotusblomman. De importerar silkestråd från Kina trots att mullbärsbusken som silkeslarven äter växer bra här. Anledningen är, enligt guiden, att sättet som silket utvinns från kokongen strider mot buddismen syn att behandla djur väl. Buddisterna i Thailand verkar inte ha samma strikta syn angående att koka silkeslarver.

Efter att ha druckit lite kaffe och besökt en smedja, ett tempel och en båtbyggare tittade vi på stora tomatodlingar som flöt i sjön. Tomatplantorna växte på konstgjorda öar och kunde skördas 7-12 gånger per år beroende på sort.

På kvällen tog vi flyget ner till Yangon för ett sista dygn i Burma innan vi åker till Thailand.