I går tog vi en kombinerad cykel och flottfärdstur. Vi startade med att cykla en halv mil ut från staden till Yulongfloden. Där lämnade vi cyklarna till vår guide som såg till att de blev transporterade nedströms med lastbil. Vi
I går morse, efter en vietnamesisk frukost bestående av risnudlar med kött och chili, blev det en kort busstur till vår vandringsstart. Vi gick på snirkliga småvägar längs bergssidan där vår guide stannade och berättade om saker han tyckte var intressanta för oss. Vi fick reda på hur förskola och skola fungerade, hur man odlade fiskar i dammar vid husen, hur thai minoriteten bodde och levde, vad olika frukter och växter hette, hur man fick färskt vatten uppifrån bergen med mera.
Medan vägen slingrade sig uppåt blev vyerna mer och mer fantastiska. När det blev dags för lunch stannade vi i en kombinerad affär och motorcykelverkstad och åt vår medhavda lunchmat. På slutet av den första dagens promenad guidades vi in på en liten stig för att vi skulle slippa gå på landsvägen. Denna stig blev så småningom obefintlig och vi fick bana oss igenom djungeln och ut på en liten väg på andra sidan.
På den homestay som stod för nattens härbärge blev det till och ligga på golvet i en sovsal i ett hus på styltor. Middagen som serverades var utsökt med vårrullar, grillspett, fisk, grönsaker och givetvis risvin. Efter en god sömn fick vi banankaka till frukost, en alldeles utmärkt grund att stå på för de 13 kilometrarna som dagens vandring bestod av. Vandringen gick genom små byar och risfält som låg utspridda i dalgången. När vi kom fram till landsvägen hämtade bussen upp oss och tog oss tillbaka till hotellet i Mai Chau.
I morse satte vi oss åter i en buss och den här gången gick färden åt nordväst mot bergen. Det tog hela förmiddagen, inklusive kafferast, trots att det bara var ca. 16 mil. Sista tredjedelen bar vägen upp i bergen på drygt 500 meters höjd innan vi åkte ner igen till dalgången där byn Mai Châu med vårt hotell låg.
Efter lunchen gick vi på upptäcksfärd i byn och hittade helgmarknaden med mycket kläder, husgeråd, elprylar, leksaker och godis. Dessutom hade de ett litet tivoli bakom marknaden. Vi provianterade lite godis inför vandringen innan vi gick tillbaka till hotellet.
Morgonen började med en cykeltur till restaurangen som vi åt vår frukost på. Baguette med den skrattande kon (liten trekantig ost), omelett, kaffe och små mandariner.Sedan bar det iväg i motvinden, nu skulle vi cykla tillbaka i nordlig riktning och vinden kommer alltid från norr på vintern i Vietnam. Som brukligt blev det livat när man åker förbi en skola då barnen skriker "hello" och om man svarar så blir det ett jubel. När vi skulle passera en järnväg kom ett tåg och bomoperatören klev ur sitt lilla hus och fällde bommen.
Tillbaka i Tam Coc blev det ytterligare en cykeltur, den här gången till ett tempel i en grotta. Detta låg på en lugn och rofylld plats där vinden inte kom åt. Eftermiddagen avslutades med en riktig god mango som åts med en utsikt över roddbåtarna som var ute med turister.
Vi började tidigt i morse med att cykla iväg från hotellet med vår packning. Målet var att hitta en restaurang som serverade enkel vietnamesisk frukost bestående av nudelsoppa. Vi cyklade på motorväg och genom industrikvarter med flera sågverk innan vi hamnade vid stadsgränsen för Ninh Binh utan att ha ätit frukost. Vi cyklade efter ett tag vidare mot nästa by i hopp om att hitta något att äta där. Det slutade med att vi efter knappt 5 km cykling från hotellet satte oss på ett ställe där de kunde servera te och kaffe, samtidigt som Linh hämtade baguetter med omelett från ett annat ställe tre hus bort.
Den fortsatta cykelfärden på ytterligare drygt 25 km till staden Phat Diem gick genom landsbygd med risfält, grönsaksodlingar och fiskodlingar samt byar av olika storlekar. Vi tog även en kaffepaus längs vägen. I Phat Diem finns en stor katolsk kyrka i sten och trä byggd i slutet av 1800-talet som ser ut som en blandning mellan kyrka och tempel.
På kvällen beställde Linh middag åt oss med lokala specialiteter på samma restaurang som vi åt lunch. Förutom friterade räkor och friterad bläckfisk åt vi en lokal rätt som hette goi cá nhêch. En ål-liknande fisk i tunna skivor åts rå med olika sorters salladsblad tillsammans med färsk ingefära, charlottenlök, citrongräs och salt. Det hela toppades sedan med en sås innan man stoppade anrättningen i munnen. För att underlätta matsmältningen(!) skulle det hela sköljas ner med någon form av hemgjort risvin. Det smakade helt ok, mycket tack vare tillbehören och den goda såsen.
Denna dag äntrade vi japanska damcyklar med något för liten ram, utan växlar, utan broms med tramporna fast med fram och bakbromsar på styret. Vid första anhalten stoppade vi vid en by där Linh, vår guide, berättade för oss hur en by fungerade med tempel, vattenreservoar och bytorg. Där besökte vi även den lokala marknaden där man köpte dagens mat såsom färska krabbor, fisk, ankor, lungor, mm. Några kilometer senare besökte vi en minnesgravplats för sådana som hade stupat i krigen under 1900-talet.
Vid elva vad det givetvis dags för en kopp vietnamesiskt kaffe för 20 000 VND per kopp. Det enade Vietnams första huvudstad blev nästa anhalt, där det fanns några tempel för att hedra några kungar i slutet på 900 talet. Vid ett ställe när vi skulle åka längs en motorväg så körde över på vänster sida och åkte mot trafiken för att några kilometer senare svänga av motorvägen där det gick att korsa mittenrefugen igen! Det har varit en trevlig dag med mycket information om livet i byarna i Vietnam.
I går kväll tog vår reseledare Linh med oss till en restaurang i Cat Bà där vi åt vad han kallade "steam boat". Det hela gick ut på att det stod en gryta med buljong på en gasolplatta på bordet och man tillagade maten från färska råvaror direkt på bordet. Linh guidade oss i vilken ordning råa räkor, bläckfisk och fisk skulle tillagas och hur länge. Mellan varven doppades färska grösaker i buljongen och det hela avslutades med nudlar för de som fortfarande var hungriga. Till detta provade vi lagrat Vietnamesiskt risvin.
I morse steg vi upp tidigt för att hinna med en stressig frukost innan vi åkte med en snabbfärja 45 minuter till Haiphong på fastlandet. Därifrån åkte vi buss i fyra timmar till Tam Coc. I Tam Coc träffade vi åter på kalkstensberg, sockertoppsberg, men denna gång på land.
På eftermiddagen hyrde vi båt med roddare som rodde oss fram och tillbaka på en flod genom ett landskap med sockertoppsberg. Det liknade till viss del landskapet runt Yangshuo i Kina, men bergen var lägre och tätare. Roddarna satt bak i båten och rodde genom att trycka årorna framåt med fötterna! Den största behållningen förutom det vackra landskapet var att vi åkte i tunnlar under berget på tre ställen.